Održani su prvi komercijalni letovi zrakoplova iz programa koji koristi satelitsku tehnologiju Iris za modernizaciju upravljanja zračnim prometom i smanjenje emisije ugljika. Iris program, koji vode Europska svemirska agencija ESA i komunikacijska tvrtka Viasat, digitalno povezuje pilote s kontrolorima zračnog prometa, putem satelita, omogućavajući učinkovitije rutiranje letova. Uz uštedu vremena, predviđa se da bi se smanjenim sagorijevanjem goriva mogle značajno smanjiti emisije ugljičnog dioksida. To će pridonijeti cilju postizanja neto nulte emisije ugljika do 2050. godine, što ESA namjerava ubrzati kroz suradnju s partnerima kako bi pružili opipljive i mjerljive doprinose.

foto ESA

Inauguracijski let

Nekoliko je zračnih prijevoznika u pripremi za prijavu za korištenje Irisa, a easyJet je bio prvi zračni prijevoznik koji je napravio inauguracijski let koristeći tehnologiju na svojoj liniji Amsterdam – Milano. EasyJet će nastaviti s uvođenjem Irisa, a tijekom 2024. više će zrakoplova biti opremljeno tom tehnologijom.

Korištenjem satelitskih komunikacija, Iris osigurava sigurne, pouzdane i brze veze velike propusnosti između pilota i kontrolora zračnog prometa. Takva komunikacija nadopunjuje upotrebu radijskih frekvencija koje se približavaju punom kapacitetu u zagušenom zračnom prostoru Europe i nekih drugih dijelova svijeta poput Sjeverne Amerike. Sustav podržava izravnije putanje leta, što dovodi do kraćeg vremena letenja s manje potrošnje goriva i stoga generiranja nižih emisija. Putnici će također imati izravnu korist, uz manje kašnjenja.

-- tekst se nastavlja nakon oglasa --

 

Iris je također u prvoj liniji provođenja inicijative Jedinstveno europsko nebo. Jedinstveno europsko nebo ima za cilj rješavanje fragmentacije europskog zračnog prostora, uz poboljšanja sigurnosti, kapaciteta, isplativosti i utjecaja na okoliš.

easyJet prvi je zračni prijevoznik koji će koristiti Iris za komercijalne letove, a drugi europski zračni prijevoznici također će opremiti zrakoplove Irisom. Na primjer, talijanski nacionalni prijevoznik ITA Airways već je potvrdio je da će se pridružiti programu.

Inauguracijski let korištenjem Iris tehnologije – foto John Ballantyne, ESA

Iris Global

Iris je spreman za širenje izvan Europe. Nazvana Iris Global, ta sljedeća faza projekta također će vidjeti sustav razvijen za potencijalnu upotrebu u sustavima daljinski upravljanih zrakoplova. Radeći izvan vidnog polja, takav bi zrakoplov dobio vitalnu sigurnosnu korist od dodatnog sloja otpornosti koji pružaju satelitske komunikacije Iris.

„Ovi prvi Irisovi komercijalni letovi postavili su Europu čvrsto na čelo digitalizacije i modernizacije upravljanja zračnim prometom. Iris omogućuje opipljive koristi zajednici komercijalnog zrakoplovstva i društvu u cjelini, uključujući smanjene emisije ugljičnog dioksida i manje kašnjenja putnika kroz učinkovitije rute leta.

“Kao nastavak Irisa, Iris Global, koji je pokrenut 2022., ima za cilj proširiti korist od Irisa izvan Europe. To će se postići zemljopisnim širenjem, uključujući Aziju, SAD, Bliski istok i Australiju, te širenjem usluga dodavanjem novih zrakoplovnih standarda ICAO-a, kao i novih satelitskih komunikacijskih rješenja za podršku budućem upravljanju zračnim prometom sustava daljinski upravljanih zrakoplova . Vrlo smo ponosni što možemo podijeliti ovu povijesnu prekretnicu za komercijalno zrakoplovstvo s državama članicama ESA-e koje su financirale aktivnosti Irisa i koje će ga nastaviti podržavati u budućnosti”, rekao je vršitelj dužnosti direktora za povezivost i sigurne komunikacije u ESA-i Javier Benedicto.

 

 

Vezane objave